Porto – orașul de vis al Portugaliei

Am vizitat multe orașe europene, dar puține mi s-au părut la fel de fermecătoare precum Porto. Deși fusesem în Lisabona acum câțiva ani, Porto mi s-a părut diferit. Lisabona e un oraș grandios, care impresionează ușor, dar oamenii din Porto sunt mai relaxați, orașul e mai curat, plin de culori, și te cucerește treptat, dar sigur!

1x1.trans - Porto - orașul de vis al Portugaliei

A fost pentru prima dată când am decis destinația unui city break prin tragere la sorți. Porto a fost destinația aleasă dintre 10 bilețele scrise de mână care includeau diverse orașe din Europa. Cât mă bucur acum că am ales bilețelul pe care scria Porto!

Am plecat în acest oraș din nordul Portugaliei cu inima deschisă. Auzisem multe lucruri frumoase despre Porto, dar ca de fiecare dată, nu am vrut să am așteptări prea ridicate pentru a nu suferi eventuale dezamăgiri. Ce a urmat a fost de departe una dintre cele mai frumoase călătorii!

Jardins do Palácio de Cristal

Jardins do Palácio de Cristal a fost primul loc pe care l-am vizitat în Porto. Aceste grădini ne-au oferit umbra de care aveam nevoie cu disperare într-o zi foarte calduroasă de toamnă. Jardins do Palácio de Cristal reprezintă o oază de liniște, cu fântâni elegante, grădini tematice cu o varietate bogată de flori și păuni prietenoși.

1x1.trans - Porto - orașul de vis al Portugaliei

Numele grădinilor vine de la Palatul de Cristal, o structură din fier și sticlă ce se afla pe acel teren, până când a fost dărâmată în 1956 și înlocuită cu un pavilion acoperit de o cupolă imensă. În prezent clădirea se numește Super Bock Arena (Pavilhão Rosa Mota) și este folosită pentru evenimente diverse.

Ceea ce nu știam e că se poate urca până pe acoperișul de la Super Bock Arena. Am avut de urcat 150 de scări până pe platforma cu vedere 360 de grade asupra orașului. Priveliștea de acolo era absolut superbă!

Ghidul care ne-a însoțit ne-a povestit multe informații interesante despre arenă, iar la finalul vizitei am fost serviți cu ceva dulce.  Am fost foarte plăcut impresionată de această experiență, deci chiar recomand!

Sé do Porto

Cea mai importantă catedrală din Porto este un obiectiv de neratat. Recomand vizitarea acesteia la apus, priveliștea din turn fiind absolut superbă!

Catedrala a fost construită între secolele al XII-lea şi al XIII-lea, iar în timp a suferit diverse modificări decorative și structurale. Sé do Porto este cel mai mare lăcaș de cult al orașului, dar și unul dintre cele mai vechi monumente istorice.

1x1.trans - Porto - orașul de vis al Portugaliei

Aloca cel puțin o ora și jumătate vizitării acestui loc. Curtea interioară a catedralei, decorată cu celebrele “azulejos” alb-albastre, a fost locul meu preferat. Plăcile de faianță au fost realizate de artistul portughez Valentim de Almeida în 1730 și sunt absolut superbe!

Palácio da Bolsa

Vizita la Palatul Bursei m-a surprins extrem de plăcut. Nu plănuiam neapărat să vizitez această clădire istorică, dar aveam ceva timp liber într-una dintre după-amieze, mă aflam în zonă, și nu erau nici cozi foarte mari la bilete, așa că am zis de ce nu?

1x1.trans - Porto - orașul de vis al Portugaliei

Prețul biletului a fost 12 EUR/persoană, iar vizitarea clădirii se poate face doar însoțiți de un ghid.

Am aflat multe detalii istorice despre palat în timpul turului, dar “highlight”-ul acestei vizite a fost de departe Salonul Arab, pentru finalizarea căruia a fost nevoie de “doar” 18 ani.

Rua Galeria de Paris

Această zonă este printre cele mai populare din Porto când vine vorba de distracție și viață de noapte. Mi-a adus aminte un pic de atmosfera din Centrul Vechi al Bucureștiului.

Era luna octombrie, iar barurile și terasele erau pline de oameni dornici de distracție.

Nu am ales cel mai aglomerat sau arătos bar, dimpotrivă, am intrat într-un local care părea că a fost uitat de timp: Galeria De Paris, aflat pe strada cu același nume.

1x1.trans - Porto - orașul de vis al Portugaliei

Am ajuns un pic mai devreme de ora la care începea programul de club. Așa că am putut să mâncăm cina acolo și să ne bucurăm de spectacolul oferit de doi oameni extrem de talentați: Mariana L. Ferreira, cântăreață, dansatoare și acrobată și Gustavo Tamponi, muzician și compozitor. Ea, cu o voce încântătoare, și capabila de acrobații spectaculoase, el, originar din Chile, extrem de carismatic, a reușit să transmită la fel de multă emoție prin muzica lui.

Un alt loc interesant pe care îl recomand este Base Porto. Acesta se află aproape de Rua Galeria de Paris și e un bar în aer liber super fain. S-ar putea ca în serile de weekend să ai nevoie de rezervare.

În drum spre cazare am trecut cu Uber-ul printr-o altă zonă extrem de animată, aflată în apropierea celei din care plecasem. Nu am mai văzut niciodată așa ceva: zeci, poate chiar sute (?), de oameni pe străzi cu mult mai puține localuri decât în Galeria de Paris! Păreau mini petreceri în aer liber, era o atmosferă fantastică!

Azulejos

Unul dintre motivele pentru care mi-a plăcut acest oraș atât de mult sunt celebrele azulejos. Arabii au fost cei care au adus azulejos prima dată în Portugalia în secolul al XIII-lea, dar acestea au devenit foarte populare după ce Regele Manuel I al Portugaliei le-a importat din Sevilla după o vizită în Spania. Cea mai întâlnită combinație de culori la azulejos este alb-albastru, foarte la modă între secolele XV-XVIII și le poți vedea în prezent decorând mănăstiri, biserici sau simple case.

1x1.trans - Porto - orașul de vis al Portugaliei

Cele mai faine clădiri cu azulejos din Porto (mai noi, sau mai vechi) sunt:

Igreja do Carmo

Capela das Almas

Se do Porto

Igreja de Santo Ildefonso

Ribeira area

Steak n Shake restaurant

Livraria Lello

Livraria Lello era un loc la care visam să ajung de mult timp, în urma postărilor văzute pe Instagram, unde aceasta apare deseori descrisă ca fiind cea mai frumoasă librărie din lume.

De multe ori însă ceea ce vezi pe rețele sociale nu corespunde cu realitatea. Știam că o sa fie aglomerat, dar nu mă așteptam să văd chiar atâta lume acolo de la prima oră a dimineții. Am stat la o coadă de peste 100 de persoane, cu toții având bilete achiziționate pentru același interval orar.

1x1.trans - Porto - orașul de vis al Portugaliei

Am plecat de acolo cu un gust amar, este imposibil să te bucuri de un astfel de loc, când într-un spațiu atât de mic sunt înghesuite atât de multe persoane. Dacă vor să ofere vizitatorilor o experiență cât mai plăcută poate nu ar strica să mărească prețul unui bilet de intrare (pentru că e clar că doar profitul contează), dar să limiteze numărul de persoane care pot vizita librăria în decursul unei ore.

Deși peste tot am citit că Livraria Lello a fost o sursă de inspirație pentru universul Harry Potter al lui JK Rowling, aceasta a declarat că librăria nu are de fapt nicio legatură cu Hogwarts! Sunt sigură că faima căpătată de librărie a fost alimentată și de acest zvon.

Dacă mai ajung vreodată în Porto o să încerc să vizitez Livraria Lello aproape de închidere, și neapărat în timpul săptămânii, nu într-o zi de weekend. Poate data viitoare o să am răbdare să cumpăr și o carte, profitând astfel de discountul pe care îl ai prin achiziționarea biletului.

Croaziera pe râul Douro

O plimbare cu barca pe râul Douro la apus este ceva ce merită experimentat dacă ajungi în Porto!

1x1.trans - Porto - orașul de vis al Portugaliei

Biletele se pot cumpăra online (ex.: Viator) sau de la standurile cu bilete de pe Cais da Estiva/Cais da Ribeira.

Biletele pentru 2 persoane au costat în jur de 30 de euro. Pentru a prinde locuri bune (puntea de sus), recomand să ajungi la locul de îmbarcare cu vreo 20 de minute înainte de ora plecării.

În timpul plimbării de aproximativ o oră vei afla o mulțime de informații interesante despre numeroasele poduri peste râul Douro sau despre clădiri celebre care se pot zări în timpul croazierei.

Casa da Musica

Deși programul nostru nu s-a potrivit cu cel al tururilor organizate pentru a vizita Casa da Musica, am putut să admirăm arhitectura futuristă a clădirii din exterior.

1x1.trans - Porto - orașul de vis al Portugaliei

Casa da Musica a fost finalizată în 2005 și de atunci a devenit cea mai importantă sală de spectacole muzicale din oraș.

Data viitoare când mai merg în Porto chiar aș vrea să vizitez această sală de spectacole, și de ce nu, să asist la un concert.

Ce să mănânci în Porto?

Bacalhau (cod), neapărat! Cu un pahar de vin de Porto, sau Porto tonico – cocktail-ul meu preferat de atunci.

1x1.trans - Porto - orașul de vis al Portugaliei

În rest… multe fructe de mare, pastel de nata, Francesinha, sardine, fripturi și cârnați, brânzeturi. E imposibil să nu găsești ceva care să îți placă!

Alege restaurante mici, eventual taverne (tabernas), acolo e cea mai gustoasă mâncare de obicei.

Recomandările mele în materie de restaurante/taverne din Porto: Adega São Nicolau (preferatul meu, trebuie rezervare), Bacalhau, Os Duques, Floresta cafe by Hungry biker.

1x1.trans - Porto - orașul de vis al Portugaliei

Pentru amatorii de “food courts” recomand Mercado Bom Sucesso. Am ajuns în Mercado Bom Sucesso chiar în prima seară, după ce ne-am cazat la un apartament aflat în apropiere.

O să găsești acolo preparate delicioase, tradiționale, dar și din bucătăria internațională. Sunt multe variante pentru vegetarieni, dar și opțiuni pentru amatorii de fripturi.

Ne-a plăcut atât de mult aici, încât am revenit a doua zi la micul dejun și nu am regretat deloc.

Mijloace de transport în Porto

Dacă te cazezi suficient de aproape de centru, nu va fi nevoie să folosești prea mult transportul în comun sau taxiul.

Cu toate acestea, am înțeles că există cardul Porto, care îți dă posibilitatea să folosești mijloacele de transport în comun din oraș pe o durată limitată de timp.

1x1.trans - Porto - orașul de vis al Portugaliei

Cazarea noastră se afla destul de aproape de una dintre stațiile trenului care merge spre aeroport, Carolina Michaelis, dar și suficient de aproape de centru, astfel că am mers destul de mult pe jos. Am apelat și la Uber sau taxi în unele seri, pentru că am stat până mai târziu în oraș, iar prețul unei curse a fost destul de decent.

Podul Dom Luis I, aflat la o înălțime de 60 m deasupra râului Douro, merită explorat la pas, pentru priveliștea senzațională asupra orașului Porto, dar și a Vila Nova de Gaia.

Dar, dacă vrei să ajungi pe partea cealaltă a râului, în Vila Nova de Gaia, poți să iei metroul liniei D (o stație de la São Beneto la Jardim do Morro), călătoria va fi una extrem de scurtă pe Podul Dom Luis I, dar cu o priveliște de milioane!

Alte locuri de neratat în Porto

Pe lângă obiectivele turistice menționate mai sus, Porto mai are multe alte locuri interesante care merită descoperite: Largo da Pena Ventosa, Miradouro da Rua das Aldas, Praça da Ribeira, Parque de Serralves si Casa de Serralves, Church Of St Francis, A Pérola do Bolhão, Praça do Município, Torre dos Clérigos, Igreja dos Clérigos, R. das Flores.

Vila Nova de Gaia

Am lăsat vizita în Vila Nova de Gaia pentru ultima zi în Porto crezând că nu vom petrece prea mult timp acolo. Mare greșeală! Plimbarea pe partea cealaltă a râului este una surprinzător de plăcută și regret că am făcut-o un pic cam pe fugă.

Vinul a fost cel mai renumit produs de export al orașului Porto, iar Vila Nova de Gaia este celebru pentru cele peste 50 de crame care se găsesc aici, dintre care aproape jumătate se pot vizita.

1x1.trans - Porto - orașul de vis al Portugaliei

Un loc extrem de interesant în Vila Nova de Gaia este Casa Portuguesa do Pastel de Bacalhau. Aici poți sa încerci Pastel de Bacalhau proaspăt gătit, cu un pahar de vin de Porto, în timp ce asculți un minunat concert de orgă. Recomand să te bucuri de toate acestea la etaj, unde atmosfera e mai liniștită.

Un alt loc de neratat în Vila Nova de Gaia este Mundo Fantástico das Conservas Portuguesas. Dacă ești în căutare de un suvenir special, acesta este locul potrivit pentru tine! Cum ți se pare o conservă de sardine cu anul nașterii tale? Într-adevăr, e un loc special pentru turiști, dar ideea e foarte originală!

Cel mai interesant obiectiv turistic din Vila Nova de Gaia a fost pentru mine: Half Rabbit (adresa exacta: R. de Santa M.nha 5-39, 4400-290 Vila Nova de Gaia, Portugal). Artă stradală de un nivel excepțional!

Concluzie

Un weekend prelungit este ideal pentru a vedea tot ce are de oferit acest oraș fascinant! Dar Porto are ceva special care îl încadrează într-o categorie aparte: aceea a orașelor în care mi-ar plăcea să locuiesc la un moment dat, măcar pentru câteva luni! 🙂

1x1.trans - Porto - orașul de vis al Portugaliei1x1.trans - Porto - orașul de vis al Portugaliei1x1.trans - Porto - orașul de vis al Portugaliei1x1.trans - Porto - orașul de vis al Portugaliei